KVIEČIAME UŽSUKTI:





 

Seksualinė prievarta

There are no translations available.

Seksualinė prievarta – tai suaugusio žmogaus veiksmai vaiko atžvilgiu, tikslu patirti seksualinį pasitenkinimą.
Vaikų seksualinis išnaudojimas apjungia išprievartavimą arba mėginimą išprievartauti, seksualinį tvirkinimą, vaiko panaudojimą pornografijai, lytinių organų demonstravimą, atvirą kalbėjimą apie seksą, norint šokiruoti vaiką arba sukelti jo susidomėjimą, leidimą ar skatinimą žiūrėti sekso filmus arba pornografinius žurnalus.
Žinia apie vaiko seksualinį tvirkinimą ar išprievartavimą gąsdina. Pirma suaugusio reakcija yra neigimas – “to negali būti”. Neigimas yra tiek asmeninė žmogaus, tiek ir visuomenės reakcija – “to negali būti šitoje šeimoje”, “to negali būti mūsų bendruomenėje”. Deja, faktai rodo, kad seksualinio tvirkinimo atvejų yra visų sluoksnių šeimose, dauguma tvirkintojų yra vaikui gerai pažįstami žmonės, giminaičiai, ir kad vaikai nėra linkę meluoti apie seksualinį išnaudojimą.


Kaip atpažinti seksualiai išnaudojamą vaiką?

Seksualiai išnaudojami vaikai, net ir patys mažiausi, tikrai nesuprantantys to, kas iš tikrųjų vyksta, jaučia didžiulę gėda papasakoti apie šiuos įvykius. Jie išgyvena baimę, nerimą, izoliaciją, jaučiasi kitokie, yra padidintai jautrūs. Kadangi seksualinė prievarta tiesiogiai pažeidžia kūno ribas, tai ir jos pasekmės gali būti matomos “kūno elgesyje”. Vieni vaikai pradeda ypatingai saugoti savo kūną ir vengti bet kokio kontakto, kiti, visiškai atvirkščiai, atvirai demonstruoja  ir “siūlo” savo kūną  kiekvienam, praradę normalias kūno ribas, negalėdami suvokti socialiai priimtų fizinio artumo ir atstumo normų. Nė vienas elgesio pasireiškimas nėra “geresnis”, tai tik skirtingi būdai ”pranešti” apie siaubingą traumą. Suaugę turėtų atkreipti dėmesį į šiuos pavojaus signalus vaikų elgesyje ir siekti profesionalios pagalbos, jei ikimokyklinio amžiaus vaikas:

  • Liečia/trina savo genitalijas nuolat ar /ir  iki skausmo.
  • Žaidžia moters/vyro vaidmenis piktai, agresyviai, ar labai liūdnai. Nekenčia savo ar kitos lyties. Nemėgsta savo kūno, dažnai sako, kad jo kūnas negražus ir nešvarus.
  • Įkyriai domisi seksualine veikla, slapta bando liesti suaugusius, reikalauja, kad kiti jį/ją liestų Elgiasi įmantriai ir “seksualiai keistai”  - “gundo” suaugusį.
  • Prašo, kad žmonės nusirengtų nuogai, prievarta išrenginėja kitus Verčia kitus vaikus žaisti “daktarą”.
  • Seksualinės žinios yra neadekvačiai amžiui išsamios užduoda nepažįstamiems žmonėms įvairius atvirus seksualinius klausimus.
  • Atsisako apsirengti. Slapta demonstruojasi nuogas/nuoga. Atsisako palikti žmones vienus vonioje/tualete
  • Bijo nusirengti kitų žmonių (gydytojo, bendraamžių, fizinio lavinimo užsiėmimuose ir pan.) akivaizdoje.
  • Viešai, įkyriai masturbuojasi, įtraukia į tai kitus vaikus.
  • Kiša daiktus į savo ar kitų vagina ar užpakalį.
  • Nuogas imituoja tikrą seksualinę sueitį ar/ir oralinį seksą. Imituoja lytinį aktą   su kitais vaikais, gyvūnais ar žaislais
  • Bijo tam tikrų specifinių vietų, tokių kaip vonia ar lova. Sutrikęs miegas –bijo užmigti, sapnuoja košmarus, miega labai neramiai, blaškosi, verkia per miegus
  • Yra pasyvus, sukaustytas. Nėra spontaniškas. Pvz, fizinio lavinimo užsiėmimuose sėdi tiesiai, įsitempęs, suspaudęs kojas, tuo metu kai kiti vaikai spontaniškai šokinėja , laksto, rėkauja. Sportuodamas “keistai” juda, stipriai suspaudęs kojas, atrodo, lyg tarpukojis būtų surakintas.
  • Jaučia ypatingą nerimą, akivaizdžiai bijo, kai yra liepiama atsigulti ant nugaros, pvz., per fizinio lavinimo užsiėmimus.
  • Bijo, vengia prisilietimų, ypatingai iš suaugusių žmonių, “sustingsta” paliestas. Kilnojamas ar gaudomas, išlieka “tiesus” ir įsitempęs. Nejaukiai jaučiasi sėdėdamas ant kelių, pakviestas, ateina ir atsisėda, tačiau jaučiasi nejaukiai, sėdi įsitempęs.
  • Stebimi šie fiziniai požymiai - niežėjimas arba skausmas genitalijų srityje, sunkumai šlapinantis,  skausmas gerklėje, sunkumai ryjant, genitalijų srities, analinės angos  traumos

Reikia pažymėti, kad vaikų domėjimasis seksualiniais dalykais yra nevienareikšmis reiškinys ir reikia būti ypatingai atsargiems, tiek vertinant tokį elgesį, tiek ir kalbantis su vaiku apie tai. Ne visi vaikai, patyrę seksualinį išnaudojimą, turi visus šiuos požymius, kai kurie demonstruoja tik vieną kurį elgesį ar keletą. Vieno atskiro požymio nepakanka padaryti išvadoms apie seksualinį išnaudojimą, tačiau net ir vienas specifinis požymis turėtų atkreipti suaugusiojo dėmesį, paskatinti jį atidžiai stebėti vaiką ir pasikonsultuoti su specialistais.


Probleminis seksualinis vaikų elgesys

Stebėdamos vaikų žaidimus ir jų kasdieninius užsiėmimus, suaugę žmonės gana lengvai galėtų atpažinti ypatingą kai kurių vaikų elgseną, skirtingą nuo kitų bendraamžių. Probleminio vaikų seksualinio žaidimo požymiai:

  • Jei į seksualinį elgesį yra įtraukti (įsitraukę) vaikai, kurie paprastai kartu nežaidžia, nėra draugai, yra skirtingo amžiaus, arba skirtingo išsivystymo lygio. Nebent aplinkui nėra to paties amžiaus vaikų, dauguma vaikų renkasi savo amžiaus žaidimų partnerius. Sulėtinto vystymosi vaikai, gali rinktis jaunesnius draugus, nes jų išsivystymo lygiai yra panašūs. Svarbu yra įvertinti ar vaikas turi galimybę turėti savo amžiaus ir išsivystymo lygio draugus, kad galėtumėm įvertinti ar toks elgesys tarp skirtingo amžiaus vaikų yra probleminis. Apskritai, kuo didesnis amžiaus skirtumas, tuo didesnį nerimą tai turėtų kelti.
  • Seksualiniai žaidimai dominuoja tarp visų kitų veiklų. Paprastai vaikai domisi įvairiausias gyvenimo aspektais – nuo “kodėl šviečia saulė?”  iki “iš kur atsiranda vaikai?”, jie yra smalsūs ir žingeidūs. Seksualinis elgesys yra tik vienas iš daugybės gyvenimo aspektų ir interesas jam yra sveikai subalansuotas su kitomis veiklomis.
  • Vaikas turi neadekvačiai amžiui išsamių žinių apie seksualinį gyvenimą ir jo elgesys labiau būdingas suaugusių žmonių seksualiniam elgesiui nei vaikiškam žaidimui. Jis tiksliai imituoja lytinį aktą, gali nusakyti lytinių organų išvaizdą ir pan. Paprastai vaikai sužino apie lytinius dalykus iš televizijos, filmų, žurnalų, tėvų, kitų vaikų  ir palaipsniui gautas fragmentiškas ir abstrakčias žinias inkorporuoja į bendrą žinojimą ir nuoseklią visumą. Vaikai, kurie patiria seksualinį išnaudojimą, yra priešpastatyti ir įtraukti į suaugusių seksualinį gyvenimą, įgyja žinių, kurios yra per daug išsamios, netinkamos jų amžiui ir interesams.
  • Seksualinis vaiko elgesys tęsiasi, nepaisant aiškaus ir nuoseklaus reikalavimo sustoti. Paprastai vaikai labai greitai išmoksta, kad viešai seksualiai elgtis yra griežtas tabu. Suaugę dažnai yra nenuoseklūs drausdami vieną ar kita vaikų elgesį, ir toks elgesys tęsiasi arba kartojasi. Nenuoseklūs reikalavimai gali paskatinti vaiką elgtis netinkamai. Seksualinis vaikų elgesys, kuris tęsiasi ir kartojasi, nepaisant aiškaus draudimo, gali būti vaiko sąmoningas ar nesąmoningas pagalbos prašymas.
  • Seksualinis elgesys progresuoja – intensyvėja ir dažnėja. Natūralus ir sveikas vaiko seksualinis elgesys pasireiškia sporadiškai ir nevyksta suaugusių akivaizdoje. Iki mokyklos vaikai “išmoksta” slėpti savo seksualinius žaidimus nuo suaugusių žmonių. Jei vaiko seksualinis elgesys pažeidžia kitų vaikų emocinę ir fizinę erdvę, yra žinomas ir matomas suaugusiems žmonėms, dažnėja, tai turėtų kelti rimtą susirūpinimą.
  • Seksualinis vaiko elgesys sukelia kitiems vaikams diskomfortą ir nusiskundimus. Sveikas ir natūralus seksualinis elgesys vyksta abiejų vaikų žodiniu arba nebyliu laisvanorišku susitarimu. Kai vaiko seksualiniu elgesiu   skundžiasi kiti vaikai, kai toks elgesys sukelia fizinį ar emocinį skausmą kitiems, o ir jam pačiam, tai yra rimtas  galimo neadekvataus elgesio požymis. Jei vaikui yra susiję seksas ir skausmas, baimė ir kitos negatyvios emocijos, tai jis gali naudoti seksą kaip ginklą prieš kitus vaikus. Pikta seksuali kalba, gestai, o taip pat seksualiniai prisilietimai gali būti naudojami kaip kovos  priemonė.
  • Vaiko seksualinis elgesys yra nukreiptas į suaugusį žmogų ir sukelia jam diskomfortą. Įprasta, kad vaikai bučiuoja suaugusius, juos apkabina. Jie daro tai spontaniškai, arba jiems buvo taip liepta. Kai vaikas liečia suaugusį labiau suaugusiems įprastu būdu, siekia seksualinių prisilietimų iš suaugusio, ar siūlo save kaip sekso objektą, tai turėtų kelti pagrįstą nerimą.
  • Probleminis seksualinis elgesys yra susijęs su intensyvia gėda, kalte, baime. Natūralus vaikų seksualinis elgesys yra spontaniškas, linksmas ir nerūpestingas, lydimas kikenimo ir kvailiojimo. Užtikti “tai” darantys, vaikai paprastai susigėsta ir jaučiasi kalti, tačiau tie jausmai nėra labai intensyvūs ir esminiai skiriasi nuo intensyvios kaltės, baimės ir nerimo, kurį išgyvena vaikas, patyręs seksualinę prievartą, papirktas ar/ir prigąsdintas.
  • Vaikas skriaudžia arba lytiškai stimuliuoja gyvūnus, seksualizuoja daiktus, žmones ar santykius. Pvz, vaikas sako apie kitą vaiką ar suaugusį žmogų “jis nori su manim sekso” be jokio adekvataus tam pagrindo. Vaikas mato kasdienius objektus kaip seksualius ar tam skirtus.
  • Vaikas seksualinių veiksmų paaiškinimai nėra logiški (pvz., “ji nesakė, kad nenori”). Įprasta, kad vaikai, užklupti žaidžiant seksualinius žaidimus, bando paaiškinti, ką  ir kodėl jie daro (pvz., “mes žaidžiame “daktarą”), jei vaikas neigia savo atsakomybę, ar jo paaiškinimas rodo akivaizdų kito žmogaus teisių ignoravimą, tai kelia susirūpinimą.
  • Vaiko seksualinis elgesys susijęs su papirkinėjimu, žeminimu, gąsdinimu, manipuliacijomis. Normalus ir sveikas seksualinis žaidimas yra laisvanoriškas, abipusis, džiaugsmingas. Įtarimą kelia seksualinis vaiko elgesys jei yra naudojama fizinė ar emocinė prievarta – šantažas, gąsdinimai ir pan.

Kai kurie galimo seksualinio išnaudojimo vaikų elgesio pavyzdžiai:

  • 5 m. Katrė demonstruoja ankstyvą seksualinį elgesį. Auklėtoja dažnai ją mato besimasturbuojančią, kartą išgirdo, kaip Katrė prašė berniukų parodyti savo penį, kitą kartą, žaisdama su lėlėmis, ir guldydama jas vieną ant kitos, šnabždėjo lėlei į ausį”Aš pažadu, kad tau neskaudės”
  • Mažasis Jonukas 4m. negali užmigti. Keletą savaičių jam sunku nusiraminti dienos miego metu, o kai užmiega , tai miegas neramus, dažnai prabunda nuo baisių sapnų. Kartą Jonukas sako auklėtojai “Aš turiu paslaptį, bet negaliu pasakyti, kas tai yra”
  • Vaikai pietauja, o Giedrė (3,5 m.) “malasi” kėdėje. Auklėtoja klausia, ar ji nori į tualetą. “Ne, atsako Giedrė, man skauda užpakalį, kur dėdė Petras įdūrė”.

 

Natūralus vaikų seksualinis elgesys

Atskirai norėtųsi aptarti vaikų seksualinių žaidimų reikšmę, vertinant galimą seksualinį išnaudojimą. Kai maži vaikai elgiasi seksualiai, kartais yra sunku atskirti natūralų ir sveiką elgesį nuo elgesio, kuris yra pavojaus signalas ir praneša mums apie vaiko išgyvenamą sumaištį.

Natūralus ir sveikas seksualinis elgesys – yra elgesys skirtas tyrinėjimui, informacijos rinkimui. Tai yra elgesys, kai vaikai tyrinėja vienas kito kūną, žiūrinėdami, liesdami (pvz. žaisdami gydytoją) arba tyrinėja, susipažįsta su lyties vaidmenimis ir elgesiu (pvz. žaisdami “namus”).  Natūralus seksualinis vaikų elgesys visada yra laisvanoriškas, žaidimuose ir tyrinėjimuose dalyvauja to paties amžiaus, ūgio, išsivystymo lygio vaikai.

Vaikai, kurie įsitraukia į seksualinius tyrinėjimus paprastai daug laiko praleidžia kartu, (yra draugai, ar broliai, seserys) kartu žaidžia įvairiausius žaidimus ir atlieka įvairiausius tyrinėjimus, tame tarpe ir lyties, tai yra abipusis, bendras tyrinėjimas. Seksualinis elgesys yra ribotas laike ir pasitaiko kartas nuo karto, nedominuoja tarp visų kitų žaidimų. Seksualiniai žaidimai gali priversti vaiką susigėsti, bet paprastai nepalieka gilaus pykčio, gėdos, baimės ar nerimo jausmų. Dažniausiai šie tyrinėjimai yra spontaniški ir paprastai vaikai patiria nuo prisilietimų malonius pojūčius.

Kai vaikai yra užklumpami, žaidžiant seksualinius žaidimus, ir jiems paaiškinama, kad jie turi sustoti, toks elgesys pastebimai sumažėja.

Individualūs skirtumai tarp vaikų pasireiškia visame kame, taigi ir seksualinis vaikų elgesys gali būti skirtingas dėl visos eilės veiksnių – vaiko amžiaus, patiriamų stresų, šeimos gyvenimo sąlygų, religinių įsitikinimų, šeimos vertybių, šeimos struktūros, laiko praleidžiamo vaikų institucijose ir kt.

 

© Paramos vaikams centras, 2016.

 

Puslapio sukūrimą parėmė Europos komisijos Teisingumo, laisvės ir saugumo generalinio direktorato Prevencijos ir kovos prieš nusikalstamumą programa.
Puslapyje išdėstytos pažiūros nėra oficiali Europos komisijos nuomonė. Europos komisija nėra atsakinga už puslapyje pateiktos informacijos panaudojimą.